Leczenie trądziku różowatego

Trądzik różowaty (rosacea) jest chorobą wieku dorosłego i jest to choroba naczyń krwionośnych skóry. Jedynie w języku polskim łacińskie tłumaczenie rosacea powiązane jest z inną chorobą, a mianowicie z trądzikiem – nie ma ono jednak nic wspólnego z chorobą skóry – trądzikiem zwyczajnym. Trądzik różowaty polega na tworzeniu się nieprawidłowych i w nadmiernej ilości naczyń krwionośnych (teleangiektazji) w powierzchownych warstwach skóry właściwej. Dają one efekt wizualny w postaci rumienia i tzw. cerę naczynkową – najczęściej ten typ cery jest pierwszą (tzw. rumieniową) fazą trądziku różowatego. Określamy 4 fazy – drugą fazą jest faza rumieniowo-grudkowa. W trzeciej fazie oprócz rumienia i grudek dochodzi do pojawiania się również krostek. W czwartej fazie dochodzi do wystąpienia głębokich guzków zapalnych, które bardzo często ustępują z pozostawieniem blizn.

Skóra w przypadku trądziku różowatego jest wrażliwa na czynniki zewnętrzne, towarzyszy jej uczucie ściągnięcia, suchości, pieczenia czy swędzenia a także może pojawiać się nadwrażliwość na niektóre kosmetyki.

Trądzik różowaty to częsta choroba, która rozpoczyna się najczęściej już około 30. roku życia, a nasila między 40. a 50. rokiem życia. Z badań wynika, że choroba dotyka w równej mierze kobiety oraz mężczyzn. Bardziej narażone na trądzik różowaty są osoby o jasnej skórze. Warto podkreślić, że trądzik różowaty należy do chorób skóry wywołanych lub zaostrzonych przez promienie UV.

Jest to choroba środkowej części twarzy. Wczesne jej objawy często bywają lekceważone. Może stale występować rumień (np. na nosie), nawracający, a potem stały rumień na twarzy w postaci wypieków. Zmiany umiejscawiają się na nosie, policzkach, czole i brodzie. Choroba może też współistnieć z trądzikiem zwyczajnym.

Podstawą w leczeniu trądziku różowatego jest leczenie laserowe połączone z leczeniem farmakologicznym.

Wcześniejsza konsultacja oraz odpowiednia diagnoza są niezbędne przed rozpoczęciem leczenia.